Artykuł /w:/ „Działalność Naukowa. Wybrane zagadnienia” Polska Akademia Nauk Nr 10 grudzień 2000, strona 33 i

„Culture in Local Society. Subjectivity Regained?” page 34

 

 

NAUKI SPOŁECZNE I HUMANISTYCZNE

 

Izabella Bukraba-Rylska

 

Izabella Bukraba-Rylska Kultura w społeczności lokalnej - podmiotowość odzyskania?

Wyd. IRWiR PAN, Warszawa 2000

 


Głównym celem badań przeprowadzonych w la­tach 1998-1999 w wybranych gminach wiejskich była analiza kultury lokalnej i ocena wpływu zja­wisk z tej dziedziny na formowanie się podmioto­wości tych środowisk. Cztery gminy stanowiące przedmiot oglądu różnią się położeniem, składem ludności, doświadczeniami historycznymi oraz sto­sunkiem do własnego dziedzictwa, zarazem jednak każda z nich stanowi szczególny przypadek pogra­nicza i to "zwielokrotnionego" (etnicznego, wyzna­niowego i kulturowego): prawosławno-katolicka Białowieża na wschodzie, sąsiadująca ze Słowacją Lipnica na Orawie, zamieszkały w połowie przez tzw. repatriantów Popielów na Opolszczyźnie a na­wet Przedbórz - położony wprawdzie w środkowej Polsce. ale w czasie zaborów przedzielony linią kordonu, z bardzo liczną niegdyś ludnością żydow­ską i usytuowany na styku regionu opoczyńskiego, radomszczańskiego i kieleckicgo.

Kulturę lokalną rozpatrywano w trzech podsta­wowych aspektach: instytucjonal-nym (kondycja i działalność placówek), śwlado-mościowym (po­glądy i opinie mieszkańców, radnych oraz anima­torów kultury) i treściowym (elementy lokalne. na­rodowe, europejskie i globalne składające się na kompetencję kulturową respondentów). Analizy potwierdziły nie-doinwestowanie małych gmin w zakresie infrastruktury i istotny wpływ finanso­wych ograniczeń na kształt i rozmiar proponowa­nej oferty (zwłaszcza niedostatek długofalowych działań eduka-cyjnych i dokształcających) ale zara­zem wykazały zależność przedsta-wicieli lokalnych instytucji od funkcjonują-cego w okresie PRL-u mo­delu kultury (nacisk na organizowanie spektaku­larnych imprez. kierowanie się ocenami środowisk zewnętrznych, nikłe rozpoznanie potrzeb i gustów mieszkańców, wreszcie zbyt rzadkie sięganie do miejscowego dziedzictwa).

Kluczowym problemem pracy było rozpoznanie stopnia znajomości lokalnego dziedzictwa (tego istotnego warunku budowania podmiotowości przez dane środowisko) i sposobów jego wykorzystania. Test kompetencji kulturowej ujawnił, że zaledwie 20% badanych dysponuje wiedzą z tego zakresu, podczas gdy kultura popularna jest znana niemal połowie respondentów. Z kolei analiza po­dejmowanych w badanych gminach przedsięwzięć (imprezy, publikacje, oferta edukacyjna, inicjaty­wy społeczne) pozwoliła określić specyfiki każ­dej gminy. W Białowieży, wobec braku uformowa­nego i udokumentowanego dziedzictwa kultury lokalnej, dokonuje się proces swoistej introspek­cji, polegający na przywracaniu pamięci społecz­nej fragmentów własnej przeszłości, tradycji i do­robku; widoczna jest jednocześnie dbałość o to, by etniczne i wyznaniowe partykularyzmy nie zdomi­nowały zbiorowej świadomości. Lipnica pielęgnuje od dawna treści swojego folkloru, poświadczające jej przynależność do szerszego kręgu kulturowe­go Wielkiej Orawy. W Popielowie dominantą kul­turową są elementy rodzinno-sąsiedzkiej obycza­jowości właściwej całej Opolszczyźnie oraz kultura popularna, stanowiące płaszczyznę integracji mieszanej społeczności. Przedbórz, doświadczony podziałem rozbiorowym i o niewykrystalizowanym folklorze, gdzie zaznaczają się wpływy trzech różnych regionów, podkreśla swoją więź z całym krajem (liczne konkursy mające w tytule słowo „ojczyzna”) i tradycje patriotyczne miejscowości (np. obchody rocznicowe odzyskania niepodległości czy Konstytucji 3 Maja). W działaniach tych można więc wprawdzie dostrzec wysiłek określenia swojej specyfiki, ale także wyraźne dążenie do tego, by lokalne dziedzictwo związać z pewnym szerszym kontekstem.

Z przeprowadzonych obserwacji wynika zatem ogólniejszy wniosek, że lokalność to nie tylko poczucie odrębności ale i przynależność. Więzi wspólnotowe muszą być uzupełnione związkami ponadlokalnymi, a pojęcie „małej ojczyzny” ma sens tylko przy zachowaniu łączności z większą całością. W celu zrealizowania pierwszego z tych dążeń, pielęgnuje się swoją specyfikę, sięga do korzeni, kultywuje własne tradycje; dla spełnienia drugiego – niezbędne jest odwołanie się do kontekstu nadrzędnego. Tylko wtedy podmiotowość danego środowiska będzie miała szanse przekroczyć ramy lokalne i zaistnieć także w kontekście społeczeństwa globalnego, aby również tam reprezentowane mogły być wartości, potrzeby i interesy określonej grupy.

Pełne omówienie wyników badań zawiera książka: Izabella Bukraba-Rylska – „Kultura w społeczności lokalnej – podmiotowość odzyskana?” Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN Warszawa 2000 r.