Tytuł: |
Kultury i organizacje. Zaprogramowanie
umysłu |
|
Autor: |
Geert Hofstede |
|
Seria: |
Poznańska Biblioteka Niemiecka |
|
wyd.: |
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000, ISBN 83-208-1282-8 |
|
Publikacja ta jest jedną z pierwszych na polskim rynku traktująca wpływ
kultury i różnic kulturowych na narody i organizacje. Autor wskazuje na
zjawiska kulturowe (wartości, normy, symbole) mające wpływ na wartości panujące w danym kraju w odniesieniu do
jego sytuacji ekonomicznej. |
||
SPIS TREŚCI |
||
Nie dziel, ale rządź Przedmowa do wydania pierwszego Przedmowa do wydania poprawionego Przewodnik po książce Część I. Wstęp Rozdział 1. Poziomy kultury Różne umysły - podobne problemy. Kultura
jako zaprogramowanie umysłu. Relatywizm kulturowy. Symbole, bohaterowie, rytuały
i wartości. Warstwy kultury. Różnice między kulturami narodowymi. Wymiary
kultur narodowych. Różnice kulturowe w zależności od regionu, religii, płci,
pokolenia i klasy społecznej. Kultury organizacyjne Część II. Kultury narodowe Rozdział 2. Równi i równiejsi Społeczne nierówności. Pomiar stopnia nierówności w społeczeństwie:
wskaźnik dystansu władzy. Definicja dystansu władzy. Zróżnicowanie dystansu
władzy w danej kulturze w zależności od klasy społecznej, poziomu
wykształcenia i zawodu. Pomiar dystansu władzy: szukanie korelacji. Rodzina
jako źródło różnic w dystansie władzy. Dystans władzy w szkole Dystans władzy
w miejscu pracy. Dystans władzy a państwo. Dystans władzy a idee. Źródła
zróżnicowania dystansu władzy. Perspektywy zmian dystansu władzy Rozdział 3. Ja, my i oni Jednostka i kolektyw w społeczeństwie.
Pomiar społecznego stopnia indywidualizmu. Kolektywizm a dystans władzy.
Indywidualizm i kolektywizm a zawód. Indywidualizm i kolektywizm w rodzinie.
Indywidualizm i kolektywizm w szkole. Indywidualizm i kolektywizm w miejscu
pracy. Indywidualizm, kolektywizm i państwo. Indywidualizm, kolektywizm i
idee. Indywidualizm i kolektywizm: źródła różnic. Indywidualizm i
kolektywizm: perspektywy na przyszłość. Rozdział 4. On, ona, on(a) Asertywność a skromność. Płeć i role z nią
związane. Męskość i kobiecość jako wymiary kultury. Kultury płci. Zawody
męskie, zawody kobiece. Męskość i kobiecość w rodzinie. Męskość i kobiecość w
szkole. Męskość i kobiecość w miejscu pracy. Męskość, kobiecość i państwo. Męskość,
kobiecość i Idee. Źródła różnic między męskością i kobiecością. Męskość i
kobiecość - perspektywy na przyszłość. Rozdział 5. Inne znaczy niebezpieczne Unikanie niepewności. Pomiar
(nie)tolerancji niepewności w społeczeństwie: wskaźnik unikania niepewności.
Unikanie niepewności i niepokój. Unikanie niepewności nie jest unikaniem
ryzyka. Zależność unikania niepewności od zawodu, płci i wieku. Unikanie
niepewności w rodzinie. Unikanie niepewności w szkole. Unikanie niepewności w
miejscu pracy. Unikanie niepewności, męskość i motywacja. Unikanie
niepewności a państwo. Unikanie niepewności, religia i idee. Źródła różnic w
unikaniu niepewności. Różnice w unikaniu niepewności i perspektywy na przyszłość. Rozdział 6. Piramidy, maszyny, targowiska
i rodziny Ukryte modele organizacji. Na styku
różnych modeli organizacyjnych. Profesor zarządzania to też człowiek. Kultura
a struktura organizacyjna: w kręgu koncepcji Mintzberga. Dystans władzy, unikanie
niepewności i motywacja. Kultura systemów księgowości, czyli księgowy też
człowiek. Rozdział 7. Prawda a prawość Umysł badacza nie jest wolny od obciążeń
kulturowych. W poszukiwaniu niezachodniej perspektywy: chińska ankieta
wartości. Piąty wymiar: dynamizm konfucjański. Idee Konfucjusza a wzrost
gospodarczy. Myślenie zachodnie a myślenie wschodnie. Część III. Kultury organizacyjne Rozdział 8. Od szaleństwa do metody Szaleństwo na punkcie kultury
organizacyjnej. Różnice między kulturami organizacyjnymi i narodami.
Ilościowo-jakościowe badania nad kulturami organizacyjnymi: projekt IRIC.
Wyniki wywiadów: przypadek SAS. Wyniki ankiety: sześć wymiarów kultury
organizacyjnej Kultury biznesu a przewaga rynkowa.
Kultura organizacyjna a cechy organizacji. O kulturach organizacyjnych z
sensem i bez sensu. Zarządzanie (z)
kulturą organizacyjną. Część
IV. Wnioski Rozdział
9. Kontakty międzykulturowe Zamierzone i niezamierzone konflikty
międzykulturowe. Szok kulturowy i akulturacja. Etnocentryzm i ksenofilia.
Kontakty międzygrupowe: auto- i heterostereotypy. Język i poczucie humoru.
Kontakty międzykulturowe w turystyce. Kontakty międzykulturowe w szkole.
Kontakty międzykulturowe we współpracy na rzecz rozwoju. Kontakty
międzykulturowe między migrantami i krajami ich osiedlenia. Kontakty
międzykulturowe w negocjacjach. Kontakty międzykulturowe w międzynarodowych
organizacjach biznesowych Koordynacja działań firm ponadnarodowych:
struktura powinna być pochodną kultury. Zdobywanie umiejętności komunikacji
międzykulturowej. Rozdział 10. Sztuka przetrwania w
środowisku wielokulturowym Główne przesłanie tej książki. Kwestie
natury moralnej. Konwergencja i dywergencja kulturowa. Wychowanie w duchu
tolerancji kulturowej: sugestie dla rodziców. Radzenie sobie z różnicami
kulturowymi: sugestie dla menedżerów. Szerzenie idei porozumienia
międzykulturowego: sugestie pod adresem środków masowego przekazu. Globalne
wyzwania wymagają współpracy międzykulturowej. Spekulacje na temat rozwoju
sytuacji politycznej Załącznik. Odczytywanie zaprogramowania
umysłowego Kontrowersje wokół badań nad różnicami
między kulturami narodowymi. Źródła rzetelnych danych na temat kultur
narodowych. Przedstawicielstwa IBM jako źródło danych porównawczych o
kulturze. Stwierdzenia na temat kultury nie są stwierdzeniami na temat
jednostek: przestroga przed uleganiem stereotypom. Dobre rady dla wszystkich,
którzy planują powtórzenie badań. Podsumowanie Słowniczek Bibliografia |
Powrót do: Dorobek naukowy - prace opublikowane
Opracowała: I. Bukraba-Rylska