W kwartalniku Stowarzyszenia Twórców Ludowych „Twórczość Ludowa” R. XV Nr 2 (45) 2000 ukazała się recenzja książki Izabelli Bukraby-Rylskiej Kultura w społeczności lokalnej – podmiotowość odzyskana?, wyd. Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk i Towarzystwa im. Stanisława ze Skarbimierza, Warszawa 2000, ss. 252.

 

RECENZJA KSIĄŻKI

Anna Zybura

Kultura w społeczności lokalnej

 

Społeczności lokalne istniejące we współcześnie wysoko rozwiniętych społeczeństwach podlegają przemia­nom. Złożoność problemu warunkują i zarazem potęgują procesy globalizacji rozumianej raczej jako organizację różnorodności niż ekspansję jednolitości. Obecnie badacze i przedstawiciele nauk społecznych wiele uwagi poświęcają kwestii organizacji życia małych środowisk wiejskich, choć podkreśla się nie­dosyt badań bądź niedopasowanie aparatury teoretycznej i pojęciowej do spe­cyfiki tej materii. Myślenie w katego­riach społeczeństwa obywatelskiego oraz perspektywa budowy nowego ładu społeczno-ekonomicznego wymusza za­interesowanie społecznościami lokalny­mi, a zwłaszcza tym fragmentem życia wiejskiego, jakim jest sfera kultury. Spośród publikacji z zakresu socjologii wsi i rolnictwa na szczególne wyróżnie­nie zasługuje książka Izabelli Bukraby-­Rylskiej Kultura w społeczności lokalnej - podmiotowość odzyskana?*

Prezentowana pozycja została po­dzielona na sześć części, w których omówiono szczegółowo zagadnienie podmiotowości zanalizowanej z uwzględnieniem trzech aspektów: 1. re­alnego oddziaływania, 2. świadomości dokonywania zmian w otaczającym świecie, poczucia wpływu na rzeczywi­stość, 3. opierania się na własnym sys­temie wartości.

W pierwszej części pracy autorka zaprezentowała formułę metodologicz­ną, koncepcje i założenia paroetapowe­go przedsięwzięcia, rozpoczętego na przełomie 1992/1993, którego zasadni­czą kwestię stanowił opis i analiza kon­dycji ludowych środowisk edukacji kul­tury. Izabella Bukraba-Rylska wskaza­ła ponadto, na zasadność badań nad kulturową podmiotowością społeczno­ści lokalnych podjętych w 1998 r., sta­nowiących kontynuację wspomnianego już cyklu badań. Za przedmiot badań w pierwszym etapie obrano instytucje realizujące szeroko rozumianą działal­ność kulturalną. W drugim etapie ana­lizie poddano pewien krąg adresatów tej działalności - uczniów klas ósmych (s. 30). W trzecim etapie skoncentrowa­no się na tym, jakie treści składające się na narodowe, ale i lokalne dziedzictwo pojawiają się w ofercie przedstawionej przez różne instytucje mieszkańcom danej gminy (s. 30). Celem badania było przeprowadzenie dogłębnych studiów nad miejscem i rolą kultury w rekon­strukcji poczucia lokalności, w odzyska­niu tożsamości, autonomii i podmioto­wości wybranych środowisk lokalnych.

Część druga omawianej pracy zawie­ra opis czterech gmin: Białowieży, Po­pielowa, Przedborza i Lipnicy. Autor­ka przybliżyła dzieje, stan aktualny i życie kulturalne objętych badaniem śro­dowisk. Zgodnie z przyjętą koncepcją, doboru gmin dokonano uwzględniając różnice położenia, składu etnicznego ludności oraz tradycji w zakresie pielę­gnowania lokalnego dziedzictwa kultu­rowego. Izabella Bukraba-Rylska zaak­centowała podobieństwa i różnice wy­stępujące między poszczególnymi gmi­nami biorąc pod uwagę kontekst jakościowy a więc bogatą historię, za­bytki oraz wybitnych ludzi, którzy po­przez działalność zaznaczyli tam swoją obecność. Zdaniem autorki elementy składające się na zasoby kulturowe da­nej miejscowości mogą być wykorzysta­ne współcześnie jako tworzywo dla kre­owanej kultury i jako budulec tożsamo­ści lokalnej mieszkańców. To jednak, czy sięga się do tych zasobów i w jaki sposób zależy od kierunków działalno­ści istniejących obecnie instytucji i śro­dowisk kulturotwórczych gminy (s. 103). Autorka wyraziła przekonanie, że na formułującą się podmiotowość po­szczególnych społeczeństw lokalnych oddziaływać więc będą nie tylko repre­zentowane przez ich członków postawy wobec miejscowego dziedzictwa kultu­rowego, tradycji narodowych i kanonu europejskiego, ale też bardzo różny sto­sunek do generalnej kwestii: modelu cy­wilizacji zachodniej i wschodniej. Ostat­ni aspekt wydaje się istotny z uwagi na przeświadczenie o wzajemnym przeni­kaniu i warunkowaniu się tego, co lo­kalne i tego, co globalne.

Analiza stanu kultury w środowi­skach wiejskich wymagała uwzględnie­nia kierunków zainteresowań kultural­nych podmiotów sceny lokalnej, na czym skoncentrowano się w trzeciej czę­ści pracy. Zdaniem autorki poziom uczestnictwa mieszkańców w życiu kul­turalnym ich miejscowości, zaprezento­wanie opinii na temat oferty dostępnej w gminach, wreszcie demonstrowanie poczucia braku pewnych treści uznawa­nych za atrakcyjne a nieobecnych w or­ganizowanych tam imprezach, wykaza­ły, że dla znacznej części badanych lo­kalna kultura nie stanowi obiektu więk­szego zainteresowania ani ważnej sfery doświadczeń (s. 136). "Zapotrzebowa­nie" na kulturę wysoką zostało zdomi­nowane przez ludyczno-rekreacyjne tre­ści w domocentrycznym modelu życia kulturalnego. Konstatacja orientacji "medialnej" jako cechy wspólnej miesz­kańców czterech gmin miała swoje uza­sadnienie w tym, że kultura współcze­sna zdecydowanie stała się kulturą me­dialną. Potwierdza to słuszność tezy "o reorientacji uczestnictwa kulturalnego w kierunku domestyfikacji, rozumianej jako przeciwieństwo udziału w zinsty­tucjonalizowanych formach kultury artystycznej" (s. 137).

W czwartej części pracy Izabella Bu­kraba-Rylska omówiła kompetencje kul­turowe społeczności lokalnej. Porówna­nie poziomu wiedzy badanych z obsza­ru kultury wytyczonego geograficznie wykazało, że mieszkańcy porównywa­nych gmin lepiej znają kulturę europej­ską niż polską. Analiza obu kultur na po­ziomie wysokim, w obiegu masowym, popularnym oraz jak wiedza o historii pozwoliła stwierdzić, że społeczność lo­kalna żyje niejako w dwu rzeczywisto­ściach, na swój sposób niekompletnych, ponieważ świat życia codziennego jest pozbawiony nazw, zaś zmakdonaldyzo­wany świat kultury współczesnej jest zna­ny tylko z etykietek, z pustych określeń, gdyż przedmioty stanowiące ich odnie­sienie są odległe (s. 165).

Przedmiotem analiz w piątej części autorka uczyniła podejmowane działa­nia oraz deklarowane poczucie wpływu i zaspokojenia potrzeb ludności w dzie­dzinie kultury. Badania wykazały, że mniejsze obeznanie podmiotów życia lokalnego z kulturą ludową i silniejsze akcentowanie spraw zewnętrznych oznacza jednak, że przemiany środo­wisk lokalnych nadal będą się dokony­wać kosztem zaniku treści tradycyjnych, jeśli nie są one ujęte w formę świado­mie kultywowanego folkloru (s. 191).

W szóstej części autorka skonfron­towała opinie mieszkańców gmin i członków samorządu w celu całościo­wego zobrazowania stanu kultury w śro­dowiskach lokalnych. Stwierdzono, że najczęściej spotykaną postawą władz lokalnych było cedowanie odpowie­dzialności za pielęgnowanie i przeka­zywanie dziedzictwa kulturowego na in­stytucje i lokalnych animatorów kultu­ry. Pozytywne relacje między podmio­tami lokalnego życia społecznego są podstawowym elementem mającym wpływ na właściwe wykorzystanie ludz­kiego potencjału i zasobów kulturalnych charakterystycznych dla poszczególnych gmin. Warto jeszcze wskazać na wy­szczególnione w tej części pracy swoiste punkty krytyczne budowanej aktualnie podmiotowości środowisk lokalnych, swoistych uwarunkowań granicznych ­niezbędnych, ale zagrażających demo­kracji lokalnej: 1. niedostatek satysfak­cjonujących wszystkie strony i efektyw­nych sposobów komunikowania się z mieszkańcami; 2. ryzyko partykularyzmu interesów, obstawanie przy potrzebach poszczególnych grup czy środowisk kosz­tem dobra całej gminy; 3. pewien rodzaj ograniczeń dla lokalnej demokracji sta­nowią makrostrukturalne uwarunkowa­nia podatne jedynie w nieznacznym stopniu na wpływ danej społeczności, ale oznaczające dla niej niejednokrotnie wiele uciążliwych konsekwencji; 4. czyn­nik wpływający na dynamikę i skalę lo­kalnej podmiotowości, czyli bagaż do­tychczasowych doświadczeń.

W zakończeniu autorka stwierdziła, że na podstawie przeprowadzonych badań nie udało się dostrzec stałego związku między poziomem aktywności a poczuciem wpływu i stopniem za­spokojenia potrzeb, a przeprowadzona analiza porównawcza sugerowała raczej różny charakter tej zależności. Ważną zaletą pracy jest uwzględnienie adresa­ta ofert kulturalnych oraz konieczności pluralistycznego kształtowania ich, tak ze względu na wielość treści mogących budować zbiorową tożsamość mieszkań­ców, jak i z uwagi na różnorodność gu­stów poszczególnych odbiorców składa­jących się na daną społeczność (s. 226).

Analiza stanu kultury w środowi­skach lokalnych, przedstawiona przez autorkę, stanowi próbę uchwycenia pewnych kierunków przemian i jedno­cześnie - przez uporządkowanie opisu ogólniejszej koncepcji podmiotowości ­wskazania wzorca, pożądanego mode­lu, ku któremu przemiany te powinny zmierzać. Ostatecznie autorka zagad­nienie kultury proponuje rozpatrywać w perspektywie nie stylu życia, lecz sty­lu bycia, traktując lokalność nie jako przeciwieństwo globalności, ale jako jej aspekt (s. 229). Natomiast sięganie do tych wartości i treści, które składają się na dziedzictwo kulturowe pozwala oprzeć się naporowi kultury masowej.

Praca Izabelli Bukraby-Rylskiej obok walorów, takich jak jasny styl, zwięzłość zawiera nowatorski sposób potraktowania zagadnienia podmioto­wości przez objęcie badaniem trzech aktorów lokalnego życia. Atrakcyjność pozycji podnoszą analizy dokonane na podstawie rozmaitych ujęć metodolo­gicznych i wielości zebranego materia­łu empirycznego.

*  Izabella Bukraba-Rylska, Kultura w społeczności lokalnej - podmiotowość od­zyskania?, Polska Akademia Nauk, Insty­tut Rozwoju Wsi i Rolnictwa, Towarzy­stwo im. Stanisława ze Skarbimierza, Warszawa 2000, ss. 252.

 


Powrót do publikacji: "Kultura w społeczności lokalnej - podmiotowość odzyskana?"
Opracowała: I. Bukraba-Rylska