|
W kwartalniku
Stowarzyszenia Twórców Ludowych „Twórczość Ludowa” R. XV Nr 2 (45) 2000
ukazała się recenzja książki Izabelli Bukraby-Rylskiej Kultura w
społeczności lokalnej – podmiotowość odzyskana?, wyd. Instytutu Rozwoju Wsi
i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk i Towarzystwa im. Stanisława ze
Skarbimierza, Warszawa 2000, ss. 252. |
RECENZJA KSIĄŻKI |
|
Anna Zybura Kultura w społeczności
lokalnej Społeczności
lokalne istniejące we współcześnie wysoko rozwiniętych społeczeństwach
podlegają przemianom. Złożoność problemu warunkują i zarazem potęgują
procesy globalizacji rozumianej raczej jako organizację różnorodności niż
ekspansję jednolitości. Obecnie badacze i przedstawiciele nauk społecznych
wiele uwagi poświęcają kwestii organizacji życia małych środowisk wiejskich,
choć podkreśla się niedosyt badań bądź niedopasowanie aparatury
teoretycznej i pojęciowej do specyfiki tej materii. Myślenie w kategoriach
społeczeństwa obywatelskiego oraz perspektywa budowy nowego ładu
społeczno-ekonomicznego wymusza zainteresowanie społecznościami lokalnymi,
a zwłaszcza tym fragmentem życia wiejskiego, jakim jest sfera kultury.
Spośród publikacji z zakresu socjologii wsi i rolnictwa na szczególne
wyróżnienie zasługuje książka Izabelli Bukraby-Rylskiej Kultura w społeczności lokalnej -
podmiotowość odzyskana?* Prezentowana
pozycja została podzielona na sześć części, w których omówiono szczegółowo
zagadnienie podmiotowości zanalizowanej z uwzględnieniem trzech aspektów: 1.
realnego oddziaływania, 2. świadomości dokonywania zmian w otaczającym
świecie, poczucia wpływu na rzeczywistość, 3. opierania się na własnym systemie
wartości. W
pierwszej części pracy autorka zaprezentowała formułę metodologiczną,
koncepcje i założenia paroetapowego przedsięwzięcia, rozpoczętego na
przełomie 1992/1993, którego zasadniczą kwestię stanowił opis i analiza kondycji
ludowych środowisk edukacji kultury. Izabella Bukraba-Rylska wskazała
ponadto, na zasadność badań nad kulturową podmiotowością społeczności
lokalnych podjętych w 1998 r., stanowiących kontynuację wspomnianego już
cyklu badań. Za przedmiot badań w pierwszym etapie obrano instytucje
realizujące szeroko rozumianą działalność kulturalną. W drugim etapie analizie
poddano pewien krąg adresatów tej działalności - uczniów klas ósmych (s. 30).
W trzecim etapie skoncentrowano się na tym, jakie treści składające się na
narodowe, ale i lokalne dziedzictwo pojawiają się w ofercie przedstawionej
przez różne instytucje mieszkańcom danej gminy (s. 30). Celem badania było
przeprowadzenie dogłębnych studiów nad miejscem i rolą kultury w rekonstrukcji
poczucia lokalności, w odzyskaniu tożsamości, autonomii i podmiotowości
wybranych środowisk lokalnych. Część
druga omawianej pracy zawiera opis czterech gmin: Białowieży, Popielowa,
Przedborza i Lipnicy. Autorka przybliżyła dzieje, stan aktualny i życie
kulturalne objętych badaniem środowisk. Zgodnie z przyjętą koncepcją, doboru
gmin dokonano uwzględniając różnice położenia, składu etnicznego ludności
oraz tradycji w zakresie pielęgnowania lokalnego dziedzictwa kulturowego.
Izabella Bukraba-Rylska zaakcentowała podobieństwa i różnice występujące
między poszczególnymi gminami biorąc pod uwagę kontekst jakościowy a więc
bogatą historię, zabytki oraz wybitnych ludzi, którzy poprzez działalność
zaznaczyli tam swoją obecność. Zdaniem autorki elementy składające się na
zasoby kulturowe danej miejscowości mogą być wykorzystane współcześnie jako
tworzywo dla kreowanej kultury i jako budulec tożsamości lokalnej
mieszkańców. To jednak, czy sięga się do tych zasobów i w jaki sposób zależy
od kierunków działalności istniejących obecnie instytucji i środowisk
kulturotwórczych gminy (s. 103). Autorka wyraziła przekonanie, że na
formułującą się podmiotowość poszczególnych społeczeństw lokalnych
oddziaływać więc będą nie tylko reprezentowane przez ich członków postawy
wobec miejscowego dziedzictwa kulturowego, tradycji narodowych i kanonu
europejskiego, ale też bardzo różny stosunek do generalnej kwestii: modelu
cywilizacji zachodniej i wschodniej. Ostatni aspekt wydaje się istotny z
uwagi na przeświadczenie o wzajemnym przenikaniu i warunkowaniu się tego, co
lokalne i tego, co globalne. Analiza
stanu kultury w środowiskach wiejskich wymagała uwzględnienia kierunków
zainteresowań kulturalnych podmiotów sceny lokalnej, na czym skoncentrowano
się w trzeciej części pracy. Zdaniem autorki poziom uczestnictwa mieszkańców
w życiu kulturalnym ich miejscowości, zaprezentowanie opinii na temat
oferty dostępnej w gminach, wreszcie demonstrowanie poczucia braku pewnych
treści uznawanych za atrakcyjne a nieobecnych w organizowanych tam
imprezach, wykazały, że dla znacznej części badanych lokalna kultura nie
stanowi obiektu większego zainteresowania ani ważnej sfery doświadczeń (s.
136). "Zapotrzebowanie" na kulturę wysoką zostało zdominowane
przez ludyczno-rekreacyjne treści w domocentrycznym modelu życia
kulturalnego. Konstatacja orientacji "medialnej" jako cechy
wspólnej mieszkańców czterech gmin miała swoje uzasadnienie w tym, że
kultura współczesna zdecydowanie stała się kulturą medialną. Potwierdza to
słuszność tezy "o reorientacji uczestnictwa kulturalnego w kierunku
domestyfikacji, rozumianej jako przeciwieństwo udziału w zinstytucjonalizowanych
formach kultury artystycznej" (s. 137). W
czwartej części pracy Izabella Bukraba-Rylska omówiła kompetencje kulturowe
społeczności lokalnej. Porównanie poziomu wiedzy badanych z obszaru kultury
wytyczonego geograficznie wykazało, że mieszkańcy porównywanych gmin lepiej
znają kulturę europejską niż polską. Analiza obu kultur na poziomie
wysokim, w obiegu masowym, popularnym oraz jak wiedza o historii pozwoliła
stwierdzić, że społeczność lokalna żyje niejako w dwu rzeczywistościach, na
swój sposób niekompletnych, ponieważ świat życia codziennego jest pozbawiony
nazw, zaś zmakdonaldyzowany świat kultury współczesnej jest znany tylko z
etykietek, z pustych określeń, gdyż przedmioty stanowiące ich odniesienie są
odległe (s. 165). Przedmiotem analiz w piątej części autorka uczyniła podejmowane
działania oraz deklarowane poczucie wpływu i zaspokojenia potrzeb ludności w
dziedzinie kultury. Badania wykazały, że mniejsze obeznanie podmiotów życia
lokalnego z kulturą ludową i silniejsze akcentowanie spraw zewnętrznych
oznacza jednak, że przemiany środowisk lokalnych nadal będą się dokonywać
kosztem zaniku treści tradycyjnych, jeśli nie są one ujęte w formę świadomie
kultywowanego folkloru (s. 191). W szóstej części autorka skonfrontowała opinie mieszkańców gmin i członków samorządu w celu całościowego zobrazowania stanu kultury w środowiskach lokalnych. Stwierdzono, że najczęściej spotykaną postawą władz lokalnych było cedowanie odpowiedzialności za pielęgnowanie i przekazywanie dziedzictwa kulturowego na instytucje i lokalnych animatorów kultury. Pozytywne relacje między podmiotami lokalnego życia społecznego są podstawowym elementem mającym wpływ na właściwe wykorzystanie ludzkiego potencjału i zasobów kulturalnych charakterystycznych dla poszczególnych gmin. Warto jeszcze wskazać na wyszczególnione w tej części pracy swoiste punkty krytyczne budowanej aktualnie podmiotowości środowisk lokalnych, swoistych uwarunkowań granicznych niezbędnych, ale zagrażających demokracji lokalnej: 1. niedostatek satysfakcjonujących wszystkie strony i efektywnych sposobów komunikowania się z mieszkańcami; 2. ryzyko partykularyzmu interesów, obstawanie przy potrzebach poszczególnych grup czy środowisk kosztem dobra całej gminy; 3. pewien rodzaj ograniczeń dla lokalnej demokracji stanowią makrostrukturalne uwarunkowania podatne jedynie w nieznacznym stopniu na wpływ danej społeczności, ale oznaczające dla niej niejednokrotnie wiele uciążliwych konsekwencji; 4. czynnik wpływający na dynamikę i skalę lokalnej podmiotowości, czyli bagaż dotychczasowych doświadczeń. W zakończeniu autorka stwierdziła, że na podstawie przeprowadzonych
badań nie udało się dostrzec stałego związku między poziomem aktywności a
poczuciem wpływu i stopniem zaspokojenia potrzeb, a przeprowadzona analiza
porównawcza sugerowała raczej różny charakter tej zależności. Ważną zaletą
pracy jest uwzględnienie adresata ofert kulturalnych oraz konieczności
pluralistycznego kształtowania ich, tak ze względu na wielość treści mogących
budować zbiorową tożsamość mieszkańców, jak i z uwagi na różnorodność gustów
poszczególnych odbiorców składających się na daną społeczność (s. 226). Analiza stanu kultury w środowiskach lokalnych, przedstawiona przez
autorkę, stanowi próbę uchwycenia pewnych kierunków przemian i jednocześnie
- przez uporządkowanie opisu ogólniejszej koncepcji podmiotowości wskazania
wzorca, pożądanego modelu, ku któremu przemiany te powinny zmierzać. Ostatecznie
autorka zagadnienie kultury proponuje rozpatrywać w perspektywie nie stylu
życia, lecz stylu bycia, traktując lokalność nie jako przeciwieństwo
globalności, ale jako jej aspekt (s. 229). Natomiast sięganie do tych
wartości i treści, które składają się na dziedzictwo kulturowe pozwala oprzeć
się naporowi kultury masowej. Praca Izabelli Bukraby-Rylskiej obok walorów,
takich jak jasny styl, zwięzłość zawiera nowatorski sposób potraktowania
zagadnienia podmiotowości przez objęcie badaniem trzech aktorów lokalnego
życia. Atrakcyjność pozycji podnoszą analizy dokonane na podstawie rozmaitych
ujęć metodologicznych i wielości zebranego materiału empirycznego. * Izabella
Bukraba-Rylska, Kultura w społeczności
lokalnej - podmiotowość odzyskania?, Polska Akademia Nauk, Instytut
Rozwoju Wsi i Rolnictwa, Towarzystwo im. Stanisława ze Skarbimierza,
Warszawa 2000, ss. 252. |
Powrót do publikacji: "Kultura w
społeczności lokalnej - podmiotowość odzyskana?"
Opracowała: I. Bukraba-Rylska