z
dnia 1.09.2009 r.
FORMALNE ZASADY PISANIA PRAC DYPLOMOWYCH
1. Sposób edycji pracy powinien odpowiadać standardom,
ustalonym przez UW.
2. Pracę składa się w 3 wydrukowanych i oprawionych egzemplarzach
(w tym 1 egzemplarz poza pierwszymi 3 stronami - dwustronnie, jako archiwalny)
oraz w wersji elektronicznej w formacie DOC i PDF na CD-R.
3. Objętość pracy nie powinna przekraczać 160 tys.
znaków ze spacjami.
1. Wymagany układ pracy: [pomocny przykład: wzór 9]
-
strona
tytułowa - wzór w formacie DOC dla prac
magisterskich studiów dziennych i wieczorowych, dla prac zaocznych studiów
uzupełniających (wzór 1), dla prac licencjackich (wzór 2),
- strona z podpisanymi oświadczeniami promotora i autora (autorów) pracy - wzór formularza w formacie DOC (wzór 3),
-
strona
ze streszczeniem pracy, kodami wg programu Erasmus i klasyfikacją tematyczną - wzór w formacie DOC (wzór 4).
W wersji elektronicznej pracy strona z podpisami powinna być zeskanowana (150
dpi) w kolorze i wklejona,
-
spis
treści - wzór w formacie
DOC (wzór 5),
-
tekst
główny,
bibliografia - wzór w formacie DOC (wzór 6)
-
zestawienie
spisów (wzór 7), w tym:
-
wykaz skrótów
(opcjonalnie - jeśli istnieją),
-
spis tabel
(opcjonalnie - jeśli istnieją),
-
spis rysunków
(opcjonalnie - jeśli istnieją),
-
spis
załączników (opcjonalnie - jeśli istnieją),
-
załączniki (opcjonalnie - jeśli istnieją).
2. Rodzaj i wielkość czcionki zasadniczej w
tekście głównym: Times New Roman, 12 pkt.
3. Nie stosować w pracy specjalnych nagłówków
ani stopek typu pagina żywa.
4. Spis treści powinien zawierać wszystkie tytuły rozdziałów i podrozdziałów (wzór
5). Dopuszcza się do trzech poziomów
podrozdziałów. Nie należy stosować automatycznego spisu treści ani
automatycznego numerowania tytułów. Dla właściwego przedstawiania graficznego
spisu treści należy wykorzystać układ niewidocznej tabeli o 2 kolumnach na
treść spisu i numery stron.
5. Tekst główny - odstępy między wierszami - 1,5 wiersza. Przewiduje się odstęp 1
wiersza: w tytułach, opisach rysunków i tabel oraz źródeł - przy dłuższych
nazwach tytułów i treści przechodzących do następnego wiersza. Dopuszcza się
odstępy 1 wiersza przy tworzeniu list wyliczanych. Każdy akapit (utworzony
klawiszem Enter) powinien zaczynać się od tabulacji - pozycja "1"
(centymetr) na górnym pasku linijki edytora Word.
6. Marginesy - wszystkie 4 o wymiarze 25 mm, nie przewidywać miejsca na oprawę.
7. Numeracja stron - od strony tytułowej (numer 0 bez widoku numeru na tej stronie), na
dole strony, wyśrodkowana, czcionka
Times New Roman, 12 pkt. - dotyczy wszystkich arkuszy pracy.
8. Wyodrębnienia w tekście. Terminy obce wyróżniać kursywą, z wyjątkiem nazwisk oraz zwrotów powszechnie używanych.
Wyrazy lub fragmenty podkreślone wyróżniać pismem pogrubionym. Cytaty w
cudzysłowie, dłuższe cytaty mogą być zblokowane i z wcięciem w stosunku do
tekstu głównego, dopuszcza się wówczas odstęp 1 wiersza i mniejszą czcionkę (10
pkt).
9. Przypisy - czcionką 10 pkt., u dołu strony, numeracja ciągła w ramach całej
pracy, wyjustowane między marginesami, a teksty przechodzące do drugiego
wiersza zawijane z odsadzeniem uwidaczniającym numer przypisu. W tekście
głównym miejsce, którego dotyczy przypis, oznacza się kolejnym numerem
zapisanym jako indeks górny. Jeśli przypis dotyczy określenia (słowa), to
stawiać go za nim, jeśli dotyczy zdania lub kilku zdań (np. cytatu), to na
końcu ostatniego zdania (cytatu). Odwołanie do literatury ma formę pełnego lub
skróconego opisu bibliograficznego, imię autora poprzedza nazwisko.
10. Rozdziały główne pracy rozpoczynać od nowej strony (klawisze: CTRL+Enter). Tytuły
rozdziałów i podrozdziałów - pogrubione. Tytuły rozdziałów rozpoczynane od lewego
marginesu z zawijaniem dłuższych tekstów (przekraczających wiersz) lub
wyśrodkowane. Tytuły podrozdziałów rozpoczynane od lewego marginesu. Odstęp w
tytułach i podtytułach: 1 wiersz. Odstępy między tytułami rozdziałów i
podrozdziałów oraz tekstem: 1,5 wiersza.
11. Tabele - numerowane od 1 do numeru ostatniej tabeli w pracy, zaopatrzone w
tytuł i odesłane do źródła. Tytuł od lewego marginesu, po numerze kropka i treść
tytułu tabeli, odstęp od tabeli 1 wiersz. Dłuższa treść tytułu tabeli zawijana
w dalszych wierszach z odsadzeniem widoku słowa "Tabela z numerem i
kropką". Tabela wyśrodkowana między marginesami bocznymi na stronie.
Wiersz nagłówkowy tabeli wytłuszczony, wyśrodkowany w komórkach. Ramki tabeli
jednoliniowe. Nie stosować wypełnień zaciemniających pola ani kolorowych
czcionek. W kolumnie „Wyszczególnienie”
- jeśli to uzasadnione - treść wyrównana do lewej. Format tabeli - jeśli
to uzasadnione - dostosować do
szerokości tekstu strony, lub zamieścić ją na osobnej stronie poziomej.
Wielkość czcionki dopasowana do charakteru tabeli. Zaleca się stosowanie
wielkość czcionki 12 pkt.
Przykład:
Lp. |
<Wyszczególnienie> |
<Opis 1> |
<Opis 2> |
<Opis 3> |
1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
12. Rysunki (wykres, schemat, widok) - numerowane, zaopatrzone w podpis. Podpis pod lub
nad rysunkiem od lewego marginesu wraz z kolejnym numerem porządkowym. Dłuższy
podpis rysunku przekraczający jeden wiersz justować i zawijać z odsadzeniem
uwidaczniającym słowa np. "Rys. 12." Rysunki środkować między
marginesami. Powołanie źródła rysunku czcionką 10 pkt. Odstęp między treścią
opisującą rysunek a źródłem 1 wiersz.
Przykład:
Rys. 12.
<Tytuł rysunku z zawijaniem dłuższego tekstu
i odstępem 1 wiersza, co powinno wyglądać tak jak ten tekst>
<Tu rysunek>
Źródło:
<Powołanie źródła zgodne z zasadami opisu bibliograficznego. Początek zdania
z dużej litery. Dłuższe teksty należy zawijać, odsłaniając słowo „Źródło”. Na
końcu tekstu kropka.>.
13. Grafika. Aby ograniczyć objętość pliku pracy (przy dużej ilości grafik lub grafik
o dużych pojemnościach zwiększających pojemność pracy do 10-30 MB), zaleca się
sporządzanie grafiki w postaci osobnych plików w formacie JPG, wklejanych do
tekstu łączem (polecenie: Wstaw/Rysunek/Z pliku.../Wstaw - Połącz z plikiem).
Plik pracy i grafiki powinny znajdować się w jednym katalogu (folderze).
Grafika nie powinna zawierać znacznych fragmentów tekstu.
14. Bibliografia - pozycje literaturowe alfabetycznie wg nazwisk autorów, nazw autorów
instytucjonalnych lub tytułów, każdą pozycję zaczynać od lewego marginesu,
dłuższe jak jeden wiersz teksty zawijać z odsadzeniem na szerokość tabulacji,
justować, odstępy wierszy jednej pozycji: 1, między pozycjami wolny wiersz z
odstępem 1. Jeśli wymaga tego charakter pracy, bibliografia może być podzielona
na części. Opis materiałów uzyskanych przez Internet powinien zawierać dane o
autorze (indywidualnym lub zbiorowym) dokumentu, tytuł dokumentu, w miarę
możliwości datę jego utworzenia, adres strony internetowej, oraz datę uzyskania
dostępu do tej strony. Pozycje bibliograficzne nie powinny być numerowane.
15. Spis tabel, rysunków i wykaz skrótów - w układzie podobnym jak Bibliografia, z
tym, że dłuższe opisy zawijać z odsadzeniem uwidaczniającym słowa np.
"Tabela 12.". "Rys. 13.".
16. Prace w języku obcym - strona tytułowa powinna zawierać w języku
obcym tylko tytuł, a pod nim w nawiasach kwadratowych wersję polską niewytłuszczoną czcionką;
podobnie streszczenie pracy w języku obcym i poniżej w nawiasie [...] po polsku
(łącznie w obu językach znaków nie więcej niż 800 ze spacjami). Strona -
formularz z podpisami oświadczeń wg wzoru 8 (wzór 8).
Słowa kluczowe wyśrodkowane - w języku obcym a pod nimi w nawiasie [...]
odpowiedniki polskie. Układ pracy wg wymagań prac w j. polskim, a więc: spis
treści, numeracja rozdziałów, opisy tabel i rysunków, bibliografia, zestawienie
spisów.
Opr. IB-R