Publikacje
Marek Kłodziński
Aktywizacja społeczno-gospodarcza gmin wiejskich i małych miast(Stimulation of Socio-Economic Activity of Rural Communes and Small Towns)Warszawa: 2006, 268 s., tab. Wydawca: Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk ISBN 83-89900-13-0 |
Z WPROWADZENIA
Rozwój terenów wiejskich staje się obecnie kluczowym problemem, dotyczy bowiem 93% obszaru Polski i prawie 14,8 milionów osób tam mieszkających, co stanowi 38,3% ogółu ludności kraju. Ponad 40% rodzin mieszkających na wsi nie posiada ziemi, a ponad 50% ludności wiejskiej nie utrzymuje się z rolnictwa. Również w Unii Europejskiej (po przyjęciu nowych członków) obszary wiejskie stanowią około 90-92% powierzchni, w zależności od tego, jaką definicję, z wielu istniejących, obszaru wiejskiego przyjmiemy. Istnieją oczywiście duże różnice miedzy nowo przyjętą "10" krajów i starą "15". Na przykład: rolnictwo jest miejscem pracy wśród starych członków dla 4% osób zawodowo czynnych, a wśród nowych członków - średnio ponad 12%. Odpowiednio - w dawnej "15" na wsi zamieszkuje 19% ludności, a w nowych krajach 37%. Odsetek ludności żyjącej na obszarach wiejskich jest ogromnie zróżnicowany także w krajach starej UE; np. w Finlandii na wsi mieszka połowa obywateli, a w Belgii zaledwie 5%.
Najistotniejszą skalą zróżnicowania jest jednak ta dotycząca rozwoju społeczno-gospodarczego. Rysuje się ona między regionami wiejskimi peryferyjnymi, położonymi z dala od dużych aglomeracji miejskich a obszarami wiejskimi w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Podstawowym dylematem dotyczącym rozwoju obszarów wiejskich w Polsce jest ich obecne opóźnienie cywilizacyjne w stosunku do analogicznych obszarów w wielu krajach Unii Europejskiej. Dobrą miarą problemów obszarów wiejskich w Polsce - w porównaniu z krajami rozwiniętymi UE - jest procent zatrudnionych w rolnictwie zasobów siły roboczej, który w Polsce wynosi 16-17%.
- SPIS TREŚCI
- Wprowadzenie
- Rozdział 1. Strategia rozwoju. Podstawowe narzędzie zarządzania gminą
- 1.1. Zalety posiadania strategii gminnej
- 1.2. Co to jest planowanie strategiczne
- 1.3. Etapy tworzenia strategii
- 1.4. Uspołecznienie strategii
- 1.5. Rola instytucji lokalnych w realizacji strategii
- 1.6. Metoda tworzenia strategii gminy Malechowo
- 1.7. Uwagi końcowe
- Rozdział 2. Kapitał ludzki, społeczny i kulturowy polskiej wsi
- 2.1. Kapitał społeczny a organizacje pozarządowe i społeczeństwo obywatelskie
- 2.2. Kapitał ludzki polskiej wsi
- 2.2.1. Sytuacja zdrowotna
- 2.3. Kapitał kulturowy polskiej wsi
- 2.4. Uwagi końcowe
- Rozdział 3. Rozwój przedsiębiorczości wiejskiej
- 3.1. Pojęcie przedsiębiorczości
- 3.2. Małe firmy wiejskie podstawą rozwoju lokalnej gospodarki
- 3.3. Rola władz lokalnych w rozwoju przedsiębiorczości
- 3.4. Fundusze strukturalne a rozwój przedsiębiorczości
- 3.5. Stan sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
- 3.6. Bezrobocie i sposoby jego łagodzenia
- 3.7. Centra rozwoju gospodarczego na terenach wiejskich
- 3.8. Uwagi końcowe
- Rozdział 4. Turystyka wiejska
- 4.1. Próba definicji
- 4.2. Rozwój i znaczenie turystyki w Polsce i na świecie
- 4.3. Rola, szansę i czynniki rozwoju turystyki wiejskiej
- 4.4. Walory kulturowe a rozwój turystyki
- 4.5. Finansowanie turystyki wiejskiej
- 4.6. Uwagi końcowe
- Rozdział 5. Wybrane przykłady aktywnych gmin wiejskich i małych miasteczek
- 5.1. Gmina Marianowo
- 5.1.1. Niepubliczna Szkoła Podstawowa
- 5.2. Gmina Debrzno
- 5.3. Gmina Karlino
- 5.4. Gmina Kołbaskowo
- 5.5. Gmina Ploskinia
- 5.6. Gmina Kobierzyce
- 5.7. Gmina Tarnowo Podgórne
- 5.8. Gmina Bałtów
- 5.9. Gmina Niepołomice
- 5.10. Gmina Żelów
- 5.11. Gmina Gołdap
- 5.12. Stowarzyszenie gmin Dolina Strugu
- 5.13. Gmina Gizałki
- 5.14. Gmina Wola Uhruska
- 5.15. Gmina Pierzchnica
- 5.16. Gmina Mszczonów
- 5.17. Gmina Kalwaria Zebrzydowska
- 5.18. Gmina Zagnańsk
- 5.19. Gmina Stryszów
- 5.20. Uwagi końcowe
- Rozdział 6. Programy i instytucje wspierające rozwój obszarów wiejskich w Polsce
- 6.1. Program Odnowy Wsi formą aktywizacji społeczności wiejskiej
- 6.1.1. Dotychczasowe doświadczenia Programu Odnowy Wsi
- 6.1.2. Fazy procesu odnowy wsi
- 6.1.3. Program Odnowy Wsi w województwie opolskim
- 6.1.4. Odnowa wsi w powiecie nakielskim
- 6.1.5. Pomorski Program Odnowy Wsi
- 6.1.6. Program pilotażowy "Odnowa Wsi Śląskiej"
- 6.1.7. Wsie tematyczne
- 6.1.8. Europejska Wspólnota Robocza (ARGE) ds. Rozwoju Terenów Wiejskich i Odnowy Wsi
- 6.1.9. Uwagi końcowe
- 6.2. Lubelska Inicjatywa Rozwoju Wsi
- 6.3. Program Aktywizacji Obszarów Wiejskich (PAOW)
- 6.4. Program LEADER
- 6.5. Program "Działaj Lokalnie"
- 6.6. Wybrane programy działające w ramach Fundacji "Fundusz Współpracy"
- 6.6.1. Program Agrolinia
- 6.6.2. Program Agro-Info
- 6.6.3. Program Agro-Smak
- 6.7. Programy wspierające wielofunkcyjny rozwój wsi w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej
- 6.7.1. Program wspierania oświaty wiejskiej
- 6.7.2. Program finansowania budowy dróg wiejskich
- 6.7.3. Kredytowanie zbiorowego zaopatrzenia w wodę
- 6.7.4. Tworzenie gminnych pracowni internetowych
- 6.7.5. Linie kredytowe dla małej przedsiębiorczości
- 6.7.6. Fundusz poręczeniowy dla małych i średnich przedsiębiorstw wiejskich
- 6.7.7. Działania subwencyjne fundacji
- 6.8. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i jej najważniejsze programy
- 6.8.1. Linie kredytowe
- 6.8.2. Program SAPARD
- 6.8.3. Sektorowy Program Operacyjny
- 6.8.4. Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW)
- 6.8.5. Pozostałe instrumenty pomocowe
- 6.9. Fundacja Wspomagania Wsi
- 6.10. Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAPA) - program PHARE
- 6.11. Fundacja Partnerstwo dla Środowiska - grupy partnerskie
- 6.12. Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich
- 6.13. Rola Kościoła w procesie aktywizacji wsi i walki z bezrobociem
- 6.14. Uwagi końcowe
- Uwagi końcowe
- Summary