Publikacje
redakcja naukowa Krystyna Szafraniec
Kapitał ludzki i zasoby społeczne wsi. Ludzie - społeczność lokalna - edukacja(Human capital and rural social resources. People - local community - education)Warszawa: 2006, 336 s., tab., rys. Wydawca: Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk ISBN 83-89900-11-4 (wyczerpane) |
Z Wprowadzenia
Książka ta jest prezentacją badania i wyników badania socjologicznego zrealizowanego w ramach grantu KBN w 2002 roku w sześciu celowo dobranych gminach wiejskich i - porównawczo - dwóch wielkomiejskich. Podjęto w nim pytanie o społeczny, edukacyjny i psychologiczny potencjał polskiej wsi, powszechnie dziś uważany jako ważny, lecz nie najlepiej w naukach społecznych rozpoznany czynnik rozwoju społecznego i powodzenia polskich reform. W badaniu uczestniczyło sześciu autorów, w większości socjologów. Nie ulega wątpliwości, że pomysł na takie badania mógł zaistnieć tylko w środowisku, gdzie myślenie o polskiej wsi w kategoriach ekonomicznych ściera się z myśleniem o niej w kategoriach socjologicznych, kulturowych i psychologicznych. Jako autorzy - wykonawcy tematu - postawiliśmy sobie wiele ważnych, choć niejednokrotnie nad wyraz prostych (podstawowych) pytań. Zebrany w badaniach materiał źródłowy jest wielowątkowy i będzie stanowił podstawę kilku dopełniających się merytorycznie monografii. W niniejszym opracowaniu zaprezentujemy zaledwie cząstki bądź wybrane aspekty interesujących nas zagadnień.
- SPIS TREŚCI
- Krystyna Szafraniec Wprowadzenie
- Krystyna Szafraniec Introduction
- ROZDZIAŁ 1. Krystyna Szafraniec Opis projektu i procedury badań
- 1.1. Ogólna charakterystyka projektu
- 1.2. Metoda i techniki gromadzenia danych
- 1.3. Kryteria i metoda doboru gmin do badań
- 1.4. Sposób doboru próby i realizacja badań terenowych
- ROZDZIAŁ 2. Jarosław Domalewski Charakterystyka zbiorowości badanych
- 2.1. Demograficzne parametry zbiorowości wiejskiej
- 2.2. Wykształcenie mieszkańców gmin wiejskich
- 2.3. Struktura społeczno-zawodowa wiejskich respondentów
- 2.4. Zróżnicowanie gospodarstw rolnych
- 2.5. Sytuacja materialna i dochodowa wiejskich rodzin
- 2.6. Opis próbki miejskiej
- Podsumowanie
- Aneksy
- ROZDZIAŁ 3. Barbara Fedyszak-Radziejowska Kapitał społeczny wsi - w poszukiwaniu utraconego zaufania
- Wprowadzenie
- 3.1. Kapitał społeczny w badaniach socjologów. Koncepcje i problemy badawcze
- 3.2. Krótka charakterystyka badanych gmin
- 3.3. Zasoby społeczne wsi - więzi, zaufanie i gotowość do współpracy
- 3.4. Kapitał społeczny - organizacje, stowarzyszenia, aktywność wyborcza mieszkańców wsi
- 3.5. Elity wiejskie i ich rola w społecznościach lokalnych
- 3.6. Liderzy i ich organizacje, czyli kapitalizowanie zasobów społecznych wsi
- 3.6.1. Liderzy i wspólnota lokalna w gminie Białe Błota
- 3.6.2. Liderzy i wspólnota lokalna w gminie Dywity
- 3.6.3. Liderzy i wspólnota lokalna w gminie Gizałki
- 3.6.4. Liderzy i wspólnota lokalna w gminie Otyń
- 3.6.5. Liderzy i wspólnota lokalna w gminie Kluczewsko
- 3.6.6. Liderzy i wspólnota lokalna w gminie Płaska
- 3.7. Społeczeństwo obywatelskie wsi. Sukces czy niepowodzenie?
- ROZDZIAŁ 4. Krystyna Szafraniec Zasoby jednostkowe z perspektywy pytania o bezradność i roszczeniowość polskiej wsi
- Wprowadzenie
- 4.1. Zasoby ludzkie wsi - kategoryzacja i opis metod pomiaru
- 4.1.1. Kategoryzacja
- 4.1.2. Metody pomiaru i sposób analizy danych
- 4.2. Zasoby jednostkowej aktywności
- 4.2.1. Osiągnięcia statusowe jednostki
- 4.2.2. Potencjał aktywności życiowej
- 4.3. Charakterystyki mentalne i ich tło społeczne
- 4.3.1. Optymizm vs. pesymizm mieszkańców wsi
- 4.3.2. Anomia - poczucie zagubienia vs. normatywna pewność
- 4.3.3. Autorytaryzm - zróżnicowania w obrębie badanych zbiorowości
- 4.3.4. Pesymizm - anomia - autorytaryzm: kierunki wzajemnych zależności
- 4.4. Styl obecności w publicznej sferze życia
- 4.4.1. Rodzaje zasobów społecznych i metody pomiaru
- 4.4.2. Zasoby działania społecznego, kapitał obywatelski i kapitał innowacyjny badanych
- 4.5. Charakterystyki mentalne a aktywność życiowa jednostki
- 4.6. Charakterystyki mentalne a styl obecności w publicznej sferze życia
- Zakończenie
- ROZDZIAŁ 5. Sylwia Michalska Między konsumpcją, inwestycją a wyrzeczeniem - orientacje życiowe mieszkańców wsi
- Wprowadzenie
- 5.1. Dążenia życiowe i materialne warunki życia mieszkańców wsi - ciągłość i zmiana
- 5.2. Orientacje życiowe - zagadnienia terminologiczne
- 5.3. Dochody i warunki życia badanych mieszkańców gmin wiejskich
- 5.4. Typy orientacji życiowych i ich społeczne korelaty
- Zakończenie
- ROZDZIAŁ 6. Beata Pięcek Portret zbiorowy wiejskich przedsiębiorców
- Wprowadzenie
- 6.1. Charakterystyka badanych firm
- 6.2. Przedsiębiorczość w różnych ujęciach teoretycznych
- 6.3. Ogólna charakterystyka wiejskich przedsiębiorców - parametry demograficzne i status materialny
- 6.4. Motywacje gospodarczych działań
- 6.5. Drogi do własnego biznesu
- Uwagi końcowe
- ROZDZIAŁ 7. Jarosław Domalewski Reforma edukacji - szkolą wiejska - środowisko lokalne. Wzajemne uwarunkowania i zależności
- Wprowadzenie
- 7.1. Reformy systemu oświaty
- 7.2. Procedura badania szkolnego - problematyka i kierunki analiz
- 7.3. Efekty pracy szkoły wiejskiej
- 7.3.1. Plany i aspiracje edukacyjne wiejskich gimnazjalistów
- 7.3.2. Kompetencje intelektualne, kulturowe i edukacyjne
- 7.3.3. Potencjalne typy karier życiowych badanej młodzieży
- 7.4. Lokalne uwarunkowania efektów pracy szkoły
- 7.4.1. Uwarunkowania przestrzenno-demograficzne
- 7.4.2. Uwarunkowania gospodarcze
- 7.4.3. Uwarunkowania społeczno-kulturowe
- Podsumowanie
- ROZDZIAŁ 8. Krzysztof Wasielewski Drogi "do" i "od" wiejskiej inteligencji
- Wprowadzenie
- 8.1. Od studenta do inteligenta - młodzież wiejska w uczelniach wyższych w Polsce (rys historyczny)
- 8.2. Charakterystyka badań własnych
- 8.3. Studenci wiejscy na UMK w Toruniu - kierunki studiów najbardziej i najmniej "zruralizowane"
- 8.4. Pochodzenie społeczne i sytuacja materialna studentów ze wsi
- 8.5. Droga na studia i cele na przyszłość
- 8.6. Po studiach na wieś - pytanie o rodowód wiejskiej inteligencji
- 8.7. Ocena zmian na wsi i perspektywy na przyszłość
- 8.8. Autoportret wiejskiego inteligenta
- Podsumowanie