WSTĘP DO SOCJOLOGII WSI

 

prof. nadzw. dr hab. Izabella Bukraba-Rylska

 

Wykład: 60 godz., dwa semestry, dla III roku, środy, godz. 14.00-16.00, Instytut Socjologii UW, ul. Karowa 18, sala 304.

 

Cel zajęć:

 

Prezentacja podstawowych wątków socjologii wsi w ujęciu systematycznym z historycznymi egzemplifikacjami (specyfika rolnictwa – paradygmat „hezjodyczny”, społeczność wiejska, tradycyjna kultura ludowa, mentalność chłopska – „dwie dusze” i steniczny kolec, miejsce wsi i jej kultury w społeczeństwie globalnym, „rolniczy” charakter Słowian, status poł-peryferii). Ukazanie trwałości zjawisk związanych z wsią (stosunek do życia, pracy, społeczeństwa) i postaw wobec wsi (mitologizacje wsi w myśleniu potocznym i naukowym). Koncepcje rozwoju wsi (od kolektywizacji, przez „wzrost bez rozwoju” do WPR UE). Próba określenia wizerunku, miejsca i statusu środowisk wiejskich w aktualnie toczonym dyskursie publicznym. Społeczeństwo polskie jako chłopskie. Spojrzenie na współczesną rzeczywistość kulturową w Polsce przez pryzmat wielości tradycji, języków, wartości. Rozważenie szans i zagrożeń dla dialogu społecznego.

 

Program szczegółowy:

 

a)   semestr zimowy:

 

1.          Wspólnota - wieś - społeczność lokalna. Trwałe elementy dyskursu socjologicznego

 

2.          Rolnictwo: od „Wieku Złotego” po „zmotoryzowany przemysł żywieniowy”

 

3.          Od folwarku pańszczyźnianego do pgr-ów. Trwałość formacji agrarnej

 

4.          Socjologia wsi: dyscyplina, przedmiot, metody

 

5.      Metoda monograficzna w polskiej socjologii wsi

 

6.      Metoda biograficzna w polskiej socjologii wsi

 

7.       Koncepcje zmiany wiejskiej społeczności lokalnej

 

8.       Rodzina chłopska – jednostka społeczna i ekonomiczna

 

9.       Chłopskie gospodarowanie – od ekonomii do antropologii gospodarczej

 

10.     Struktura agrarna – trwałość i symptomy zmiany

 

11.      Przeludnienie agrarne, bezrobocie, ludzie zbędni

 

12.      Migracje: od „obieżysastwa” do „ludzi na huśtawce”

 

13.      Chłopo-robotnicy. Migracje wahadłowe jako efekt socjalistycznej niedourbanizacji

 

14.      PGR-y: założenia ideologiczne, realia ekonomiczne, konsekwencje społeczne

 

15.      Chłop – rolnik - farmer

 

b)   semestr letni:

 

1.     Edukacja na wsi

 

2.     Struktura społeczna wsi

 

3.     Kwestia włościańska, chłopska…

 

4.     Koncepcje rozwoju wsi

 

5.     Gospodarstwa rodzinne w Polsce i na Zachodzie

 

6.     Nowe tendencje w rozwoju wsi i rolnictwa wybranych krajów Europy

 

7.     Chłop polski – mity, legendy, stereotypy

 

8.   Kultura ludowa – ideologiczne konteksty i zastosowania

 

9.    Model tradycyjnej kultury ludowej – ustalenia i kontrowersje

 

10.   Wierzenia, religijność, światopogląd typu ludowego

 

11.   Folklorystyka – między folklorem a folkloryzmem

 

12.   Sztuka ludowa – inwektywy i estetyka perwersyjna

 

13.   Kultura ludowa w kulturze współczesnej

 

14.   Kultura wsi: od modelu „uczestnictwa” do modelu „lokalizmu”

 

15.   Społeczeństwo polskie – społeczeństwo dubeltowo chłopskie

 

Literatura:

 

-   I. Bukraba-Rylska: Kultura ludowa /w:/ Kultura ludowa – wieś – mieszkańcy wsi, IRWiR PAN, Warszawa 2002.

 

-   K. Gorlach, Socjologia polska wobec kwestii chłopskiej, wyd. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "UNIVERSITAS", Kraków 1990.

 

-   P. Starosta, Poza metropolią. Wiejskie i małomiasteczkowe zbiorowości lokalne a wzory porządku makrospołecznego. Łódź 1995. (Wprowadzenie: ss. 5-12, rozdz. 1. Odkrycie, krytyka i renesans społeczności lokalnej: ss. 13-41).

 

-    J. Kochanowicz, Spór o teorię gospodarki chłopskiej. Warszawa 1992. (rozdz. 2. Kim są chłopi? ss. 37-56).

 

-   R. Sulima, Literatura a dialog kultur. Warszawa 1982. (rozdz. Źródło i pion. Figury myślenia o ludowości. ss. 75-116).

 

Forma zaliczenia:

 

Na zaliczenie test pisemny. Egzamin w formie ustnej.

 

Powrót do: Dydaktyka

Opracowała: I. Bukraba-Rylska