Tytuł: |
Filozofia pieniądza |
|
Autor: |
Georg Simmel |
|
wyd.: |
Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1997, ISBN 83-7112-127-X |
|
Publikacja jest próbą znalezienia relacji pieniądza do filozofii.
Autor prowadzi badania problemu wpływu pieniądza na życie człowieka, jego stosunku
do wartości, pieniądza i celu nadrzędnego podporządkowanemu pieniądzu.
Analizuje wpływ pieniądza na kulturę. |
||
SPIS TREŚCI |
||
PRZEDMOWA
CZĘŚĆ ANALITYCZNA Rozdział 1: WARTOŚĆ A PIENIĄDZ I. Rzeczywistość oraz wartość jako wzajemnie niezależne
kategorie, poprzez które treści naszych przedstawień stają się obrazami
świata. Psychologiczny fakt wartości obiektywnej. Obiektywność w praktyce
jako normowanie lub gwarancja całości tego, co subiektywne. Analogia z
wartością estetyczną. Działalność ekonomiczna jako tworząca i zarazem
pokonująca dystanse. II. Wymiana jako środek przezwyciężenia czysto
subiektywnego znaczenia wartości przedmiotu. Wymiana jako wzajemne wyrażanie
wartości rzeczy. Obiektywizacja przedmiotu dzięki jego wymianie na inny
przedmiot. Wymiana jako forma życia oraz jako warunek wartości ekonomicznej Teorie użyteczności i rzadkości. Cena ustalona
społecznie jako stopień wstępny dla ceny ustalonej przedmiotowo. III. Wartość ekonomiczna a relatywistyczny obraz
świata. Epistemologia relatywistycznego obrazu świata. Konstrukcja dowodów w
szeregu nieskończonym. Obiektywność prawdy oraz wartości jako relacja między
elementami subiektywnymi. Pieniądz jako autonomiczna manifestacja relacji
wymiany. Analiza natury pieniądza w odniesieniu do stałości jego wartości,
jego rozwoju i obiektywności. Pieniądz jako reifikacja ogólnej formy istnienia,
zgodnie z którą rzeczy czerpią swe znaczenie z wzajemnych relacji. Rozdział 2: SUBSTANCJALNA WARTOŚĆ PIENIĄDZA I. Pozorna niezbędność wartości własnej pieniądza
dla funkcja mierzenia wartości. Kwestie pomiaru. Ilość pieniądza efektywnego.
Czy pieniądz posiada wartość wewnętrzną. Rozwój czysto symbolicznego
charakteru pieniądza. II. Rezygnacja z pozamonetarnego użycia substancji
pieniężnej. Pierwszy argument przeciwko pieniądzowi jako jedynie znakowi.
Drugi argument przeciw pieniądzowi jako jedynie znakowi. Podaż pieniądza.
Rzeczywistość jako wzajemne ograniczanie się czystych pojęć. III. Historyczny rozwój pieniądza od substancji do
funkcji. Interakcje społeczne i ich krystalizacja. Polityka monetarna.
Interakcja społeczna a relacje wymiany: funkcja pieniądza. Natura kręgu
gospodarczego i jego znaczenie dla pieniądza. Przejście od ogólnego do
funkcjonalnego charakteru pieniądza. Spadające znaczenie pieniądza jako
substancji. Rosnące znaczenie pieniądza jako wartości. Rozdział 3: PIENIĄDZ W SZEREGACH CELÓW I. Działanie celowe jako świadoma interakcja
podmiotu z przedmiotem. Długość szeregów teleologicznych. Narzędzie jako skumulowany
środek, pieniądz jako najczystszy przykład narzędzia. Wzrost wartości
pieniądza z powodu nieograniczoności możliwości jego użycia. Superadditum z
bogactwa. Różnica między tą samą ilością pieniędzy jako częścią dużego i
małego majątku. Pieniądz jako domena osobowości nie związanej z kręgiem
społecznym. II. Psychologiczne przejście środka w cel.
Pieniądz jako najskrajniejszy przykład środka stającego się celem. Zależność
pieniądza jako celu od kulturowych tendencji epoki. Psychologiczne następstwa
teleologicznej pozycji pieniądza. Chciwość i skąpstwo. Marnotrawstwo.
Ascetyczne ubóstwo. Cynizm. Zblazowanie. III. Ilość pieniądza jako jego jakość. Subiektywne
różnice w poziomie ryzyka. Jakościowo różne następstwa ilościowo zmienionych
przyczyn. Próg świadomości ekonomicznej. Wrażliwość na różnicę w odniesieniu
do bodźców ekonomicznych. Relacje między bodźcami zewnętrznymi a odpowiedzią
emocjonalną w obszarze pieniądza. Znaczenie osobowej jedności posiadacza.
Materialna i kulturowa relacja formy i ilości. Relacja między ilością a
jakością. CZĘŚĆ SYNTETYCZNA Rozdział 4: WOLNOŚĆ INDYWIDUALNA I. Wolność istnieje w powiązaniu z powinnościami.
Gradacja tej wolności zależy od tego, czy powinności dotyczą bezpośrednio
osoby czy też produktów jej pracy. Zapłata pieniężna jako najbardziej zgodna
z wolnością osobistą. Maksymalizacja wartości poprzez zmianę własności.
Rozwój kulturowy zwiększa liczbę osób, od których jest się zależnym. Pieniądz
jest odpowiedzialny za bezosobowe stosunki między ludźmi. II. Posiadanie jako czyn (Tun). Wzajemna zależność
bycia i posiadania. Rozpad tej zależności w wypadku posiadania pieniędzy.
Brak wolności jako splot łańcuchów psychologicznych. Zastosowanie do powiązań
pochodzących z interesów natury ekonomicznej. Wolność jako artykulacja siebie
w medium rzeczy, czyli jako posiadanie. Bezwarunkowa i uwarunkowana
elastyczność posiadania pieniędzy a Ja. III
Różnicowanie się osoby i posiadania: oddzielenie przestrzenne i
techniczna obiektywizacja przez pieniądz. Oddzielenie całości osoby od
indywidualnych działań. Rozwój niezależności jednostki od grupy. Nowe formy
powiązań wytworzone przez pieniądz. Ogólne relacje między gospodarką
pieniężną a zasadą indywidualizmu. Rozdział 5: EKWIWALENT PIENIĘŻNY WARTOŚCI
OSOBOWYCH I. Grzywna za zabójstwo (główczyzna). Przejście od
utylitarnej do obiektywnej i absolutnej wyceny ludzkiego życia. Kara
pieniężna a stadia kultury. Rosnąca nieadekwatność pieniądza. Małżeństwo za
pieniądze. Kupowanie żon a wartość kobiety. Podział pracy między płcie oraz
posag. Typowa relacja między pieniądzem a prostytucją. Małżeństwo dla
pieniędzy. Przekupstwo. Pieniądz a ideał wytworności. II. Przekształcenie konkretnych praw w roszczenia
pieniężne. Wymuszanie żądań. Przekształcanie wartości rzeczowych w pieniężne:
negatywny sens wolności a wykorzenienie jednostki. Różnica wartości między
świadczeniem osobowym a pieniężnym. III. Wynagrodzenie za pracę (Arbeitsgeld) i jego
uzasadnienie. Nieodpłatne świadczenie ducha. Różnice w typach pracy jako
różnice ilościowe. Praca fizyczna jako jednostka pracy. Redukowalność
wartości aktywności fizycznej do wartości aktywności umysłowej. Różnice
użyteczności pracy jako argumenty przeciwko wynagrodzeniu za pracę. Rozdział 6: STYL ŻYCIA I. Zapośredniczona przez gospodarkę pieniężną
przewaga funkcji intelektualnych nad emocjonalnymi. Brak charakteru a
obiektywność stylu życia. Podwójne role tak intelektu, jak i pieniądza:
ponadosobowe w stosunku do treści. Podwójne role intelektu i pieniądza: co do
funkcji - indywidualistyczne i egoistyczne. Stosunek pieniądza do
racjonalności prawa i logiki. Rachująca istota nowoczesności. II. Pojęcie kultury. Wzrost kultury materialnej
oraz regres kultury indywidualnej. Obiektywizacja ducha. Podział pracy jako
przyczyna rozejścia się kultury subiektywnej i obiektywnej. Okazjonalna
przewaga kultury subiektywnej. Stosunek pieniądza do nośników tych
przeciwstawnych tendencji. III. Zmiany dystansu między Ja a przedmiotami jako
manifestacje zmieniających się stylów życia. Współczesne tendencje
zmierzające do zwiększenia i zmniejszenia tego dystansu. Rola pieniądza w tym
podwójnym procesie. Kredyt. Panowanie techniki. Rytm albo symetria treści
życia oraz ich przeciwieństwo. Następstwo i sąsiadowanie rytmu oraz symetrii.
Analogie rozwoju pieniądza. Tempo życia, jego zmiany oraz zmiany zasobów
pieniężnych. Koncentracja obrotu pieniądza. Dynamizacja wartości. Trwanie i
ruch jako kategorie rozumienia świata. Pieniądz jako historyczny symbol
relatywnego charakteru bytu. POSŁOWIE Georg Simmel - twórca filozofii pieniądza (Andrzej
Przyłębski) |
Powrót do: Procesy cywilizacyjne: prognozy,
diagnozy, antycypacje
Opracowała: I. Bukraba-Rylska