KONCEPCJE ROZWOJU WSI: OD KOLEKTWIZACJI DO FARMERYZACJI

 

dr hab. Izabella Bukraba-Rylska, prof. UW

 

Seminarium: 30 godz. dla III roku, drugi semestr, środy: godz. 16.00-18.00, sala 204A w Instytucie Socjologii UW (ul. Karowa 18)

 

Cel zajęć:

 

Zapoznanie się z problematyką rozwoju wsi począwszy od programu kolektywizacji, przez próby uspołecznienia, koncepcję "wzrostu bez rozwoju" aż do farmeryzacji i najnowszych pomysłów rozwoju zrównoważonego i "nowej terytorializacji". Próba oceny programów i ich analizy socjologicznej. Refleksja nad zastanawiającą uporczywością mnożenia pomysłów na rozwój wsi - cechy charakterystyczne podejścia zwanego "miejskim szowinizmem".

 

Program kolejnych zajęć:

 

semestr letni:

 

 

1.

Zajęcia organizacyjne

{prezentacja założeń seminarium, omówienie problemów i lektur, informacja o sposobie prowadzenia zajęć i formie zaliczeń, wyznaczenie referentów}

 

2.

D. Misiura, B. Gałęski - Wyzysk biedoty wiejskiej przez kułaków, Materiały pomocnicze do wykładu: Rozwarstwienie klasowe wsi polskiej, wyd. Szkoła Partyjna przy PZPR, Katedra Polityki Gospodarczej, Warszawa 1954, ss. 3-27

 

3.

W. Brus, M. Pohorille - Socjalistyczna przebudowa wsi, skrypt do użytku wewn. Szkoła Partyjna przy KC PZPR, Warszawa 1953

A. Dobieszewski, Kolektywizacja wsi polskiej 1948-1956, Warszawa 1953, ss. 118-124

 

4.

A. Hałasiewicz, A. Kaleta - R. IV. Nowe formy aktywności ekonomicznej /w:/ Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich, wyd. FAPA, Warszawa 2000, ss. 70-111

 

5.

M. Kłodziński, Problemy przekształceń obszarów wiejskich w kierunku wielofunkcyjności /w:/ Wieś i rolnictwo na przełomie wieków /red. I. Bukraba-Rylska, A. Rosner, ss. 7-23

 

6.

Z. T. Wierzbicki, Aktywizacja i rozwój społeczności lokalnych i środowiskowych /w:/ Społeczne uwarunkowania demokracji i wolnego rynku wsi, wyd. SGGW, Warszawa 1996, /red. K. Korab/, ss. 35-54

 

7.

B. Fedyszak-Radziejowska, Liderzy i ich organizacje w rozwoju społeczno-gospodarczym wsi, /w:/ Przedsiębiorczość wiejska w Polsce i krajach UE /red. M. Kłodziński, B. Fedyszak-Radziejowska, wyd. IRWiR PAN, Warszawa 2002, ss. 245-265

A. Futymski, A. Potok, Rola liderów w rozwoju obszarów wiejskich /w:/ Wieś i Rolnictwo Nr 4/1991, wyd. IRWiR PAN Warszawa, ss. 76-89

 

8.

K. Szafraniec, Ludzie - podstawowy kapitał polskiej wsi /w:/ Przyszłość wsi polskiej. Wizje, koncepcje, strategie, wyd. ISP, /red: L. Kolarska-Bobińska, A. Rosner, J. Wilkin/, Warszawa 2002, ss. 123-141

 

9.

M. Halamska, Polski "koniec chłopów" /w:/ Uwarunkowania i kierunki przemian społeczno-gospodarczych na obszarach wiejskich, wyd. IRWiR PAN, Warszawa 2005, ss. 107-130

 

10.

L. Balcerowicz, Wieś, rolnictwo, wolny rynek, wyd. Fundacja im. M. Rataja, Warszawa Rozszerzony tekst wykładu w SGGW 18.III.2003, ss. 3-21

 

11.

F. Tomczak, R. III. Rolnictwo rodzinne w USA i procesy jego przekształceń /w:/ Od rolnictwa do agrobiznesu. Transformacja gospodarki rolniczo-żywnościowej Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, wyd. SGGW, Warszawa 2004, ss. 113-146

 

12.

M. Wieruszewska, R. IV. Kierunki rozwoju wsi w Polsce /w:/ Wieś polska. Konteksty - kontrasty - strategie, wyd. IRWiR PAN, Warszawa 1997, ss. 100-128

 

13.

E. Kośmicki, Koncepcja ekorozwoju - próby konceptualizacji i wdrożenia /w:/  Wieś i Rolnictwo Nr 1/97, wyd. IRWiR PAN, Warszawa, ss. 137-152

P. Starosta, Rolnictwo i leśnictwo w strategii Europejskiego Ruchu Odnowy Wsi i Małych Miast (ECOVAST) /w:/ Rolnictwo i wieś europejska. Od korzenie ku wspólnej przyszłości w XXI wieku /red. Z. T. Wierzbicki, A. Kaleta/, ss. 173-191

 

14.

A. Kaleta, Cz. I. Teoretyczne i metodologiczne podstawy odnowy środowisk wiejskich /w:/ Rewitalizacja obszarów rustykalnych Europy, T. I. Społeczność wiejska (na przykładzie wsi Lucim), ss. 9-27

 

15.

P. Macnaghten, J. Urry, R. 6. Przyroda jako wiejska okolica /w:/ Alternatywne przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie i społeczeństwie, WN "SCHOLAR", Warszawa 2005, ss. 229-279

 

 

Forma zaliczenia:

 

-      wygłoszenie referatu z lektury

-      aktywna obecność na zajęciach,

-      napisanie rozprawki (8-12 stron).

 

Uwaga:

 

Literatura przewidziana na zajęcia jest nagrana na CD i dostępna w Czytelni WFiS UW (z CD można korzystać na miejscu lub wypożyczać w celu przegrania/wydruku ale z przeznaczeniem tylko dla potrzeb przygotowania się do zajęć).